Afrikan lapset maksavat ”puhtaan&vihreän” hinnan sähköautojen akkuteknologiasta

Goldman Sachs, kauppapankki kutsuu kobolttia ”uudeksi polttoaineeksi”, mutta Kongon Kansantasavallassa jossa lapset raahaavat käsinkaivettuja lohkareita tunnelien läpi ylös, ei ole merkkejä uudesta hyvinvoinnista.

Aikuiset mainarit kaivavat yli 200 metriä maanpinnan alapuolella käyttäen alkeellisia työkaluja ilman suojaavaa vaatetusta tai nykyaikaisia laitteita, Joskus lapset lähetetään ahtaisiin tilapäiskaivantoihin jotka ovat pysyvässä romahdusvaarassa.

Koboltti on sellainen terveysriski että se omaa nimensämukaisen hengitystiesairauden – kobolttikeuhko, keuhkokuumeen muoto joka aiheuttaa yskää ja johtaa pysyvään voimattomuuteen ja jopa kuolemaan.

Jopa paikallissa maaperässä kasvatettujen vihannesten syöminen voi aiheuttaa oksentelua ja ripulia, kilpirauhasvaurioita ja kuolettavia keuhkosairauksia, kun taas linnut ja kalatkaan eivät selviä alueilla.

Kukaan ei tiedä kuinka moni lapsi on menettänyt henkensä kobolttikaivannoissa Katangan alueella maan kaakkoisosassa. YK arvioi 80 vuodessa, mutta paljon enemmän jää rekisteröimättä ruumiiden hautauduttua romahtaneisiin tunneleihin. Toiset selviävät kroonisine sairauksineen jotka tuhoavat heidän nuoren elämän. Alle kymmenvuotiaat tytöt kaivoksissa joutuvat seksuaalisen hyökkäysten kohteeksi monien tullessa raskaaksi.

Dorsen, vain 8 vuotias on yksi 40 000 päivittäin kaivoksissa työskentelevistä Kongolaisista. On kauhea hinta minkä he tulevat maksamaan meidän puhtaasta ilmastamme, raunioitunut terveys ja ennenaikainen kuolema.

Melkein jokainen suuri moottorinvalmistaja pyrkii tuottamaan miljoonia sähköajoneuvoja ostaen kobolttinsa köyhtyneeltä keski Afrikan maalta. Se on maailman suurin tuottaja omaten 60% planeetan reserveistä.

Koboltti kaivetaan hallitsemattoman työvoiman turvin ja se kuljetetaan Aasiaan missä akkutehtaat käyttävät sitä tehdäkseen tuotteensa keveämmiksi, pitempikestoisiksi ja uudelleenladattaviksi.

Suunniteltu siirtyminen puhtaan energian kulkuneuvoihin on johtanut epätavalliseen piikkiin kysynnässä. Kun älypuhelin tarvitsee 10 grammaa jalostettua kobolttia sähköauto tarvitsee 15 kg.

Kaivosten lähellä asuvien virtsan kobolttipitoisuus on 43 kertaa normaalia suurempi. Lyijypitoisuus on 5 kertaa korkeampi, kadmium ja uraani 4 kertaa korkeampia.

Maailmanlaajuinen ryntäys tuodakseen miljoonia sähköautoja toillemme on ojentanut suuren edun noille jättiautotehtaille jotka näkivät tämän kultakaivoksen tulevan ja investoivat akkukäyttöisten liikennevälineiden kehittämiseen mukaanlukien General Motors, Renault-Nissan, Tesla, BMW ja Fiat Chrysler.

Lähde:

https://tallbloke.wordpress.com/2017/08/06/african-children-pay-the-price-for-clean-green-electric-car-battery-technology/

Mainokset