Sähköautot ovat saastutuksen siirtäjiä:tulemme tarvitsemaan valtavat investoinnit tuotantokapasiteetissa

Näköjään Guardianilla on yksi järkevä lukija.

Heidän kirjeiltä sivultaan:

Näyttää olevan vähän ymmärrystä siihen yksinkertaiseen tosiasiaan että sähköiset kulkuneuvot (EV) ovat johtavia saastutuksen siirtäjiä – pakoputkesta sähkövoimalalaitteistoihin. (Diesel ja bensiniautojen myyntikielto 2040). Sähköntuotanto ja siirto on jo kokeiltu äärilleen kovan talven aikana. Vain jos vastalauseet katoavat tuhansien suurimpien tuuliturbiinien ja samaisen määrän hehtaarien kokoisten aurinkokennokenttien rakentamiseen voi saastutus-siirtäjä argumentin kumota. Jopa silloin olisi yhä tarvetta perinteiseen tai ydinvoimaan silloin kun aurinko ei paista ja on tyyntä – kaksinkertaistaen edellytetyn pääoman.

Sitten on siirtoverkko. Sen kapasiteetti perustuu ”kekiarvoistamiseen”. Se olettaa etteivät kaikki käytä talossaan saatavilla olevaa täyttä kuormaa samanaikaisesti. Jokainen EV latausasema ottaa vähintään 3,3kW noin 12 tuntia – tai 7,2kW pikalataukseen. Se vastaisi energiamäärää jossa jokaisessa talossa olisi käytössä sähköisellä lämminvesivaraajalla lämmitetty suihku samanaikaisesti. Jos hallitus on vakavissaan ettei uusia hiilivetykäyttöisiä autoja vuoden 2040 jälkeen meidän pitäisi aloittaa koko sähkönjakelujärjestelmän uudistaminen.

Varavoima-asemat, pääosin atomivoimalat tarvitsevat pitkän läpimenoajan. Ei ole kuulunut mitään mikä antaisi luottamusta siihen että hallitus olisi ymmärtänyt sähköinfrastruktuurin tehtävää tukea vuoden 2040 tavoitetta. Jos ymmärrystä esiintyisikin, onko todella mahdollista että yksityinen pääoma tukisi projektia mikä tuottaisi joskus kaukaisessa tulevaisuudessa? Hinkley fiasko antaa ymmärtää ettei. Voimmeko todella uskoa National Gridin ja muiden sähköverkkoyhtiöiden tahtovan ja kykenevän rakentamaan uuden suurjänniteverkon, saamaan jakeluasemat ja paikalliset muuntajat valmiiksi, ja uusimaan tiekaapelit? Voisi uskoa että hallitus on vakavissaan jos kuulisi suunnitelmasta rakentaa useita voimalaitoksia jotka valmistuisivat 2040 ja näkisi kaivurin seuranaan valtava kaapelikela tulevan tietä pitkin.

https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/30/electric-cars-are-pollution-shifters-we-will-need-huge-investment-in-generation-capacity

Lähde:

https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2017/07/31/electric-cars-are-pollution-shifters-we-will-need-huge-investment-in-generation-capacity/

 

Mainokset