image

Suunnitelmat lopettaa  kaikkien Diesel ja bensiinikäyttöisten autojen myynti vuoteen 2040 mennessä alkoi harsuuntumaan tänään kun paljastui tarvittavan 10 000 tuuliturbiinia tai 10 ydinvoimaa sähköistämään vaihdos.

National Grid, joka ylläpitää UK,n sähköverkkoa kertoi raportissaan että sähkön huippukysyntä noususi 50% jos ja kun kansakunta siirtyisi sähkökulkuneuvoihin.

Michael Gove, Ympäristöministeri joka muodollisesti julkisti suunnitelmansa kieltää polttomoottorit vihjaisi että tuulifarmit tai ydinvoimalat ovat aivoa puhdas energialähde jota hallitus pitää vaanivan energiavajeen täyttäjänä. 

 

michael gove

Michael Gove vihjaisi ydin tai tuulivoiman olevan hyväksyttävä tapa tuottaa sähkövoimaa.: EPA

Mutta hänen ministeriönsä julkaisemassa 269 sivuinen ilmanlaatusuunnitelma – joka määrittelee kuinka se vähentäisi emissioita – ei sisällä kuinka verkon lisääntyvä energiatarve  lataamaan 26 miljoonan auton laivasto tuotettaisiin, saatika paljonko se maksaisi.

Energiaministeri Richard Harrington sanoi ”varmastikkin olevansa suunnittelemassa merkittävää kasvua kysyntääm” muttei osannut spesifioida kuinka Britannia tuottaisi 30 GW ylimääräistä sähköä nykyisen 60 GW,n huippukysynnän päälle.

AA varoitti että National Grid tulisi välittömän paineen kohteeksi joutuessaan tekemisiin ” ruuhkatuntien jälkeisen massojen kytkeytymisen verkkoon, ilmiön kanssa” energia-asiantuntijoiden nähdessä  hallituksen joutuvan kamppailemaan rakentaakseen vaadittavan infrastruktuurin vuoden 2040 määräaikaan mennessä.

Sillävälin Dieselkuskien pitää varautua mahdolliseen veronnousuun syksyn budjetissa  kuten ilmansuojelulaki näytti ”jatkavansa sopivan verokannan tutkimista Dieselautoille .. tekemällä mitä tahansa muutoksia syksyn 2017 budjettiin.

Mr Gove kertoi BBC,lle: “Emme voi jatkaa Diesel ja bensiiniautojen kanssa, ei vain niiden aiheuttamien terveyshaittojen vuoksi, vaan myös niiden aiheuttamat emissiot tarkoittaisivat ilmastonmuutoksen kiihtymistä, planettaamme ja seuraavan sukupolven vahingoittamista”.

Kysyttäessä eikö olisi vaihtoehtoa tuulifarmien tai ydinvoimaloiden lisäämiselle, Mr. Gove vastasi ”Ei ole vaihtoehtoa uuden teknologian käyttöönotolle”.

“Tänään olemme vahvistamassa tämän tarkoittavan ei uusille Diesel tai bensiiniautoille vuodesta 2040, ja erittäin tärkeää että presidentti Macronilla Ranskassa on samanlainen pyrkimys  … ja Norja haluaa saavuttaa tämän maalin vuoteen 2025 mennessä, joten olemme aivan oikein globaalin johtajuuden asemassa hahmottaen uutta teknologiaa”.

hinkley point

Taiteilijan näkemys uudesta  Hinkley Point C ydinvoimalasta. Credit: EDF

National Grid arvioi jopa 30GW lisätehoa tarvittavan lataamaan sähköautoja tarkoittaen 10 000 tuuliturbiinin kunkin tuottaessa 2 – 3 MW sähköä, pystyttämistä. Nykyään on noin 7600 tuuliturbiinia UK,ssa.

Vaihtoehtoisesti lisävoima voidaan tuottaa rakentamalla 10 ydinvoimalaa kuten uuden sukupolven reaktori Hinkley Point Somersetissa kustannusten todennäköisesti ylittäessä 200 miljardia £.

Rob Doepel, energiakumppani EY,ssa sanoi vuoden 2040 ”näyttävän olevan kaukana” mutta Britannialla olevan pitkän kokemuksen investoinneissa energiarakenteisiin jotka ryömivät ajallisesti suunniteltua kauemmaksi .

Hän sanoi uusien ydinvoimaloiden hyväksymisprosessia voitavan nopeuttaa jos tavoite voidaan saavuttaa yksityisillä investoinneilla

Osin liikenneministeriön jukaisema Raportti ei kuvaile kuinka tuhannet tarvittavat lisälatauspisteet  rahoitetaan ja rakennetaan.

Niinikään se ei sisällä mitään esitystä miten hallitus itseasiassa korvaisi 30 miljardin £ menetetyt polttoaineverot sitten kun Diesel ja bensiini hiipisivät historian hämärään.

Hallituksen puhemies sanoi: ”tulevat yksityiskohdat tästä aiheesta julkaistaan ensi vuonna. Tämänpäiväinen tiedoitus oli yhteenveto tavotteesta”.

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/07/26/revealed-governments-electric-car-revolution-could-cost-200bn/

Itseasiassa Telegraph aliarvioi lsäkapasiteettiin tarvittavan tuuliturbiinien määrän, kuten tavallista sotkemalla nimellistehon ja tuoton.

Keskimäärin tarvitassemme 30GW lisäkapasiteettia, maalla sijaitseva tuulikapasiteetti olisi juuri 10,9 GW.

Ja millon tahansa, tarvitsemme yhäkin 30 GW varavoimaa missä tahansa muodossa.

Hallitus ei selvästikkään ymmärrä energiantuotannon perusteita uskoessaan voivamme vain yksinkertaisesti paikata vajeen rakentamalla lisää tuuliturbiineja.

 Lähde:
https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2017/07/27/revealed-governments-electric-car-revolution-could-cost-more-than-200bn/#more-28892
Mainokset