Ovatko sähköiset kulkuvälineet‘ CO2 Ystävällisiä’? (Ruotsalainen tutkimus herättää kysymyksiä)

 

“Käyttäen Ruotsalaiseen tutkimukseen perustuvia laskuja erilaisten akkujen CO2 emissioista, oletetaan että hiiliemissioiden väheneminen vastaisi 3 – 5,4 vuoden autoilua polttomoottoriautolla.

Ruotsi julkaisi juuri tutkimuksen joka selvitti sähköuton(EV) akkujen elinkaareen ja niiden tuottamiseen liittyviä päästöjä. Sen ratkaiseva johtopäätös: Liitium ioni akkujen (sen edellyttämä kemia) emittoi merkittävän määrän kasvihuonekaasuja joiden määrä on suoraan verrannollinen akuston kokoon.

Pitemmän ajan näkökulmasta akun CO2 päästöt riippuvat siintä miten tuotantolaitos saa voimansa – ympäristöystävällisempi voimanlähde vähentäisi jonkinverran valmistusprosessin emissioita.

Sähköautojen menestys  eri Euroopan valtioisssa vaihtelee. Koko EU alueella, neljännellä neljänneksellä vuonna 2016 EV myynti oli kokonaisuudessaan 17,600 autoa, laskien 11,4% vuoden 2015 vastaavalta ajalta. EU laskua ohjaa Tanska 74% pudotuksella, 25% laskulla Saksassa, 28% pudotuksella UK,ssa sekä 75% ja 21% pudotuksilla Kreikassa ja Portugalissa, vastaavasti Ruotsin EV myynti kasvoi 30% 904 EV,n tultua myydyksi.

Ruotsin ryhtyessä tutkimaan akkujen CO2 päästöjä, se on varmasti seurannut mitä tapahtui Tanskassa kustannus/hyötyanalyysin saatua sen eliminoimaan EV tukiaiset. Tuloksena on ollut katastrofinen lasku EV myynnille. Nyt kustannus/hyöty depatti on puheenaihe Norjassa. Yhdysvalloissa on monia esimerkkejä hallituksen  tukiaisten eliminoimisesta EV autoille negatiivisine laskuineen EV myynnissä. Tukien perumista on ohjannut niiden kustannukset hallituksille niiden runsaskätisyyden ja suhteettomien etujen palkitessa hyvin toimeentulevia asukkaita jotka aiemmin ostivat EV autoja keski ja vähätuloisten asukkaiden kustannuksella.

Mr. Lombogin Twitter kommentti alkuperäiseen viestiin oli: Samanmääräinen kuin ajaa kaasulla toimivaa autoa 8,2 vuotta. Vasta sitten alkasi CO2 päästöjen väheneminen. Tallbloke’s Talkshop julkitoi kommenttinsa artikkelissa tittelillä ”Tutkimus: Tesla autonakun tuotanto vapauttaa yhtä paljon CO2 päästöjä kuin ajaminen 8 vuotta bensiinillä. Vasta sitten alkasi päästöjen väheneminen.

Lähde:

https://www.masterresource.org/electric-vehicles/evs-co2-rethink/

Keskustelua sähköautoilun ympäristörikollisuudesta:

http://mvlehti.net/2017/07/11/kuuntele-mv-nettiradio-levonen-hamunen-onko-sahkoautoilu-ymparistorikos/

 

Advertisements